(Bu içerik Tuğkan Gönültaş(@Elraen ) tarafından hazırlanmış olup, ben(@hasany ) tarafından düzenlenmiştir. Eski Karınca Çiftliğim forumundan alıntı yapılmıştır.)
Kar%C4%B1nca%20%C3%87iftli%C4%9Fim%20-%20Banner.png

Merhaba arkadaşlar,

Kendi tecrübelerim, çeşitli yabancı kaynaklar ve bir takım birikimlerle sizlere ciddi anlamda fayda sağlayacağını düşündüğüm kullanımı basit bir rehber hazırlamak istedim. Bu rehberde A'dan Z'ye ihtiyacınız olan tüm bilgilere erişebilirsiniz. Kolay kullanım için 'Ana Başlık'ları fotoğraf fotoğraf sıralayarak, dilediğiniz konu başlığını inceleyebileceksiniz.

Karınca kolonisi beslemek istiyorsanız, doğru yerdesiniz! :)

Adım adım Karınca Bakımı Rehberi ; ( D.A - Detaylı Anlatım )

A1 - Hızlı anlatım, temel bilgiler. Hobiye Giriş.
( İçerik : Formicarium - Yaşam Alanı, Outworld - Beslenme Alanı , Yerleşik Sistemler, Yiyecek ve Su, Isı, Kış Uykusu )


A2 - D.A Karınca çiftliği, Formicariumlar.
( İçerik : Koloni aktarımı, Formicarium odaları, Havalandırma, Isıtma, Karınca kaçışını engelleyen bariyerler )


A3 - D.A Kraliçe/Koloni Beslenme
( İçerik : Besleme'de dikkat edilmesi gereken detaylar, Kraliçe beslenmesi, Besleme yöntemleri )


A4 - D.A Kraliçe/koloni Problemleri
( İçerik : Yerleşme,mantar,kirli ortam,ani ölümler,parazitler ve genç koloni problemleri )


A5 - D.A Kış Uykusu
( İçerik : Kış Uykusu'nun önemi ve uygulama şekilleri )


A6 - D.A Koloni Sahibi olmak
( İçerik : Kraliçe karınca bulmak, Çiftleşme uçuşları, Erkek-Dişi farklılıkları, Kraliçe Karınca tipleri, Test tüpü Yaşam alanı hazırlanışı ve diğer bilgiler )


A7 - Cümle Cümle önemli bilgiler
( İçerik : Göz atılması gereken önemli bilgiler. )
 
Son düzenleme:

hasany

Koloni
Ekip
Karınca Moderasyon
Yardımsever
Deneyimli Hobici
Üye
Katılım
11 Ocak 2022
Mesajlar
1,777
Tepkime puanı
2,234
Puanları
328
resim_2023-08-11_221136444.png

Adım adım Karınca Bakımı ;

Temel Bilgiler


Gereksinimler :

  1. Formicarium - Yaşam Alanı
  2. Outworld - Beslenme Alanı
  3. Yerleşik Sİstemler
  4. Yiyecek ve Su
  5. Isı
  6. Kış Uykusu
  7. Final

Standart Yaşam ve Beslenme alanları'nın anlatımı ; ( Outworld ve Formicarium ayrı parçalar halinde )



Formicarium - Yaşam Alanı



Dip not : Tekil kraliçe karıncanızın ilk 40 veya 50 işçi sayısına ulaşana kadar herhangi bir formicarium yapmanıza gerek yoktur. Cam test tüpleri işinizi en sağlıklı şekilde görebilmektedir.



Formicarium yani yaşam alanları kraliçe, işçi ve kuluçka'ların güvenliğini sağlayan, ve tüm koloniye ev sahipliği yapmaktadır. Sağlık bir koloni'nin büyüyüp, yüksek popülasyonlara ulaşması için Formicarium'lara ihtiyaç duyarlar. Yaşam alanlarının en önemli noktası, kolonize gerekli nemi sağlayabilmenize olanak sağlamasıdır. Günümüzde bir çok çeşit yaşam alanları bulunmaktadır. Kimisi el ile nemlendirme yaparken kimiside kendi yaratıcılıklarını kullanarak sulama sistemini geliştirmiştir. Ancak bu durum sizi korkutmasın. Standart bir formicarium'a 3 veya 4 günde bir şırınga aracılığı ile sulama yeterli olmaktadır.


resim_2023-08-11_221044909.png



Outworld- Beslenme Alanı



Outworld yani beslenme alanları, işçi karıncalarınızın kaçma riskini sıfıra indirmek ve sağlıklı, hijyenik bir şekilde besleme yapabilmenize olanak sağlayan alanlardır. Neden hijyen dedik ? Karıncalar tıpkı insanlar gibi artıklarını dışarı atmak isterler. Çöplerini genellikle 'beslenme alanlarının' bir noktasına biriktirirler ve kolaylıkle temizlemenizi sağlarlar. Böylelikle olası oluşabilecek parazit veya diğer zararlı canlılardan kolonilerini korurlar. Beslenme alanlarını hemen hemen her plastik kaptan veya farklı malzemelerden oluşturulmuş kutulardan yapılabilir. Bu işe yeni başlamış tüm hobicilere hiç bir figür veya detay kullanmaksızın, temiz bom boş bir plastik kutu kullanmalarını öneririm. Gerek temizlemesi gerekse izlemesi açısından çok daha rahat ve kolaylık sağlayacaktır. Belirli bir seviyeye eriştiğinizde 'google' aracılığı ile arattığınız o muhteşem formicarium veya outworld'lere geçiş yapabilirsiniz.


resim_2023-08-11_221014214.png


Fotoğraflarda da görüldüğü üzere ''Formicarium - Yaşam Alanı'' ile ''Outworld - Beslenme Alanı'' hortum aracılığı ile birleştirilerek tıpkı doğada ki düzeni oluşturmuş oluyoruz.



Formicarium - Outworld Yerleşik Sistemler



Önceden de belirttiğim gibi bir çok yeni sistemler oluşturuldu. 3D printer ile yapılan formicariumlar mı dersiniz, pleksi glass ile oluşturulmuş yaşam alanları mı dersiniz.. Ancak bu işin en keyifli tarafı beslediğiniz koloni'nin veya kolonilerin en doğal görüntüye dahil olmalıdır. Bu sebeple yukarıda ki sistem ve şimdi anlatacağım sistem 'bizce' en güzel ve doğru olan yöntemlerdir. Tabi ki tercih sizin..



Yerleşik sistem nedir ? Yukarı da görüldüğü üzere iki ayrı parçadan yaşam alanı oluşturulmaktadır. Yerleşik sistemde bu iki parça tek bir düzenek olarak düşünülüp inşa edilir. Kimisi bir akvaryumun içerisine kimisi ise gene ayrı parçalara sahip fakat birbirine temasta bulunan sistemlerdir. Yapımı biraz meşakkatli ve zordur, fakat yeterli tecrübeye erişildiğinde neden yapılmasın ?


resim_2023-08-11_220938684.png


Görmüş olduğunuz yerleşik sistem bir formicariumdur. Pleksi bir kutunun içerisine hem yaşam alanı yerleştirilmiş, hemde beslenme alanı. Tıpkı doğa'dan bir görüntü edasıyla. Sistem komple bir kutu içerisinde yer aldığı için nemlendirme bir hayli kalıcı oluyor, ancak bu durum kontrol altına iyi alınmaz ise bir takım küflenme veya parazitlenme gibi durumlar yaşanabiliyor.


1691780937896.png


Bu sistem ise gene benim yapmış olduğum formicariumlardan bir tanesi. İki ayrı parçanın ( beslenme ve yaşam alanları ) birbirlerine temas ettirilerek bir üstteki görüntüyü elde etmenin bir başka yolu.

Her sistemin kendine has avantajları ve dezavantajları mevcut. Eğer bir formicarium almak istiyor veya yapmak istiyorsanız, projenizi mutlaka bizimle paylaşın ki hep birlikte tecrübelerimizi masaya sererek en iyi sonucu alabilmeyi amaçlayarak ilerleyebilelim.



Yiyecek ve Su



Her ne kadar farklı türler, farklı gıdaları tercih etse de tüm karıncalar ''sıvı şeker' ve ''protein'' ile beslenmek durumundadırlar. Yetişkin işçiler genellikle şeker ile beslenerek enerji depolarlar. Ancak genç karıncalar ( kuluçkadakiler ) protein ile beslenerek gelişim göstereceklerdir.

En sık kullanılan şeker çeşitleri; Ballı-su, Şekerli-su, meyve suyu. ( Oriole nektarı, veya akçaağaç şurubuda karıncalar tarafından kabul edilmektedir )



Karıncalar proteini genellikle böceklerden temin etmektedir ancak besin çeşitliliği olması adına çok nadirde olsa pişmiş bir takım etlerden ufak parçalarda servis edilebilir. Ödül mama gibi düşünebilirsiniz.

En sık kullanılan protein çeşitleri; meyve sinekleri, un kurtları, cırcır böceği, örümcekler, beyaz çim kelebekleri ve diğer tüm küçük (yumuşak) böcekler.


resim_2023-08-11_221231169.png

Eğer böcekleri kendiniz üretmiyor da dışarıdan/doğadan yakalayıp vermeye niyetliyseniz, çeşitli parazit ve mikropları önleyebilmek adına en az bir saat difrizde dondurmanızı tavsiye ediyoruz. Karıncalar böcekleri tazeyken tüketmek/yemek isterler. Ancak siz ben beslemem, dondururum öyle muhafaza ederim diyorsanız sıkıntı yok, çözüldükten sonra karıncalarınıza verebilirsiniz.



Isı


Çoğu karınca kolonisi formicariumunuzun bir tarafında ( altında ) çalışan bir ısı kablosuna ihtiyaç duyabilir. Sıcak iklime sahip bölgelerde yaşayan karıncalar, sabit oda sıcaklığına maruz kaldıklarında ölebilirler. Bu sebeple formicarium'ların bir bölgesine sürüngen ısıtma kablosu veya pedi yerleştirilerek değişken bir atmosfer elde edilebilir. Isı'nın kuluçka sürecinde olan yumurtaların hızlı gelişimi konusunda olanak sağladığını göz ardı etmemek gerekmektedir.



Kış uykusu



Doğada kış ve yaz aylarının bir rutini vardır ve karıncalar tıpkı bir çok diğer canlı gibi kış uykusuna yatmak durumunda kalırlar. Kış uykusu karıncalar için bir dinlenme ve yeniden enerji kazanma zamanıdır. Ortam sıcaklığı 5-12 derece arasında bir alanda en az 2 ay kadar kış uykusuna yatırabilirsiniz. Ben genelde buz dolabına koyarım test tüplerimi. Merak etmeyin ölmeyeceklerdir. Ancak buzdolabına koymak istemiyorsanız, soğuklar bastırdığında güzel bir koli hazırlayıp, balkonunuza bırakabilirsiniz. İdeal zamanlar ekimin sonu ile mart başı arasındadır. Eğer dışarıda sıcaklık düştüğü zamanlarda karıncalarınız yavaşlar veya inaktif olurlarsa, endişelenmeyin. Bu çok normal bir durumdur. Eğer buzdolabına değil de balkona koyacaksanız, havaların değişken olmaksızın, 10-15 derecenin altında sabit kaldığı ayları tercih edin. Örneğin kasım sonu, aralık ortaları gibi düşünebilirsiniz.



Kış uykusunun bitiminde işçiler ve kraliçeler dinlenmiş ve çalışma hayatlarına en ideal şekilde hazır olacaklardır. Ancak enerjileri olmayacağı için bol bol şeker takviyesi yapmanızı şiddetle öneririm.



Final ;



Koloni sahibi olmak gerçekten inanılmaz bir zevk. En büyük hayallerimden bir tanesi Avrupa ve Amerika da ciddi anlamda yaygın olan bu hobinin Türkiye'de de ilgi görüp, yaşlı, yetişkin veya çocuk dinlemeden tüm bireylerin severek, eğlenerek bu ufak mühendislerin yaşamlarını evlerinin bir köşesinden inceleyebilmelerini sağlamaktır. Yaşatması ve ilgilenmesi basit, bir o kadarda eğlenceli bu hobiye herkesin katılması dileğiyle.. 😁





Rehber - Listeye geri dön.
 
Son düzenleme:

hasany

Koloni
Ekip
Karınca Moderasyon
Yardımsever
Deneyimli Hobici
Üye
Katılım
11 Ocak 2022
Mesajlar
1,777
Tepkime puanı
2,234
Puanları
328
resim_2023-08-11_222913050.png

Kılavuzun bu bölümünde Formicarium, hidrasyon, ısıtma gibi konuların detaylarına gireceğiz. Öncelikle belirtmek isterim ki kendinize ait bir formicarium ( yaşam alanı ) veya outworld ( beslenme alanı ) yapmak gerçekten çok kolay.



Basitçe kullanılan malzemeler hakkında konuşmamız gerekirse, en yaygın şekilde kullanılan materyal 'Ytong' yani gaz betondur. Bunun yanı sıra anti toxic yani ağır kimyasallar içermeyen alçı/derz'de kullanılmaktadır. Bu malzemelerle yapılan tüm formicarium'lar size karıncalarınızı en iyi şekilde gözlemleme imkanı sunmaktadır ve bu sebeple tercih edilirler.


Kendiniz yapamıyor veya zaman ayıramıyorsanız bir çok avrupa ülkesinde satılan formicariumlar mevcuttur, Karınca Çiftliğim olarak bizlerde size bu konuda yardımcı olabiliyoruz. Detaylı bilgiler vererek sipariş vermeniz mümkündür.



Piyasada yer alan JEL (mavi) ve ince cam arası kum yaşam alanları bu hobi için pek uygun sayılmazlar. Çünkü her birinin ömrü yalnızca bir kaç aydır. Nem problemi, çökmeler ve akabininde gelen diğer sorunlar, kraliçenizin ve yumurtalarınızın sağlıklı büyüyemeyeceklerinin en büyük göstergesidir. Ancak sokaktan toplayacağınız işçi karıncaların davranış biçimlerini kısa süreli görmek, gözlemlemek gibi bir niyetiniz mevcut ise kullanılabilirler.



-Yaşam alanlarında kaç adet oda olmalı ?



Öncelikle bu durum tamamen karınca koloninizin popülasyonuyla doğru orantılı bir durumdur. Gereğinden fazla alan yaratır iseniz koloni kullanmadığı odaları çöp odasına çevirebilir ve bu durum kesinlikle hoş olmayan bir durumdur. Bu sebeple ortalamaya göre düşünürsek, 50-60 işçiden az bir koloniniz var ise 3-4 odadan fazlasını yapmamanızı öneririz. Bu bağlamda, '' ben büyük bir tane yapayım, uzun süreli kullanırlar' mantığı yanlıştır.



Her 50 işçi için, 3 oda düşünülebilir. ( Maks. 5 )



Koloni aktarımı ;



Karıncalarınıza formicarium veya test tüpü ortamında bakıyorsunuz ve tıklım tıklım doldu, ne mi yapmalı ? Tabii ki daha büyük bir alan oluşturmanız gerekmektedir. Bu da işin en keyifli süreci olsa gerek. Yapmanız gereken tek şey, yeni yer ile eski yeri birbirlerine bağlamak (hortum aracılığı ile). Karıncalar alanları dar veya küçük geldiğinde, yuvalarını büyütürler ancak hobide sert ve kazılamaz malzemeler kullandığımızdan ötürü, koloni bireylerinizin taşınabilmesi için keşif yürüyüşlerine çıkmaları gerekmektedir. Bu noktada yapmanız gereken tek şey, önceden de söylediğimiz gibi yeni yerle eski yeri birbirine bağlamaktır. Bu işlem gerçekleştiğinde onlara zaman tanımalısınız. İşçiler keşiflerini yapıp, yeni yerin güvenli olduğundan emin olduklarında taşınma işlemi gerçekleşecektir. Bu durum bir kaç gün sürebilir. Ancak bazı durumlarda kolonilerin yeni alanlarına taşınmadığıda görülür. Bu durumu çözmenin bir takım yolları var. Her ne kadar cinslerine göre bu çözümler farklılık gösterseler de başarısız olacağınızı düşünmüyoruz.


Isı değişiklikleri, ışık, nem gibi etkiler kolonilerin bir başka alana taşınmalarında büyük rol oynarlar. En yaygın olarak kullanılan aktarım tipi, ışıktır. Yeni alan karanlıkta tutulur ve eski alan ( koloninin bulunduğu yer ) masa lambası veya farklı bir aydınlatma aracı ile aydınlatılır. Çok yaklaştırıp ani ısı değişimine maruz bırakmayın. Bir çok koloni bu sebepten ölebiliyor. Bu aşamada çok sabırlı olmalısınız. Kimi koloni bir kaç saatte, kimi koloni bir kaç günde reaksiyon gösterir.



Sıcaklık çok ise karıncalar rahatsız olacak ve yeni alana geçeceklerdir. Bunu ışıkla veya ısıtıcı ped/ısıtıcı tel ile yapabilirsiniz. Ancak dediğim gibi dikkatli olunmalı ve çok kuvvetli değişikliklere sebebiyet vermemelisiniz.



Nem değeri de bu konuda çok etkili diyebiliriz. Bir taraf kuru bir taraf ıslak/nemli ise karıncalar nemli ortamı tercih edeceklerdir.



Havalandırma :



Ufak yuvalarda, minik delikler ( outworld'lü formicariumlarda ) yeterli havalandırmayı sağlayacaktır. Toplu iğne ile outworld'lere sabrınızın yettiği kadar delik açabilirsiniz. Yaşam alanında ytong kullanmışsanız, o bölgeye harici bir havalandırma yapmanıza gerek kalmayacaktır. Ytong yeteri kadar hava geçirebilen bir malzemedir.



Büyük formicariumlarda, kapaklı sistemlerde ise paslanmaz çelikten yapılmış, minik gözenekli sineklikler kullanılabilir. Bu malzemeyi formicarium'a montelemek tamamen sizin hayal gücünüzle endekslidir. Sinekliği yapacağınız çerçeveye silikonlayabilirsiniz.



Dış dünya ile Yaşam alanını bağlamak :



Bauhouse gibi büyük alışveriş merkezlerinde sulama sistemleri için kullanılan boy boy şeffaf hortumlar satılmaktadır. Bu ürünlerden satın alarak istediğiniz şekilde bağlantıları oluşturabilirsiniz. Bu ürünlerden edinirken, bir boy büyüklerinden almayı unutmayın. Küçük ucu, büyük uca sokarak birbirlerine bağlantılar veya ekler oluşturabilirsiniz.



Ytong tünellerinin derinliği :



Karıncaların cinslerine göre boyutları değişkendir. Bu sebeple standart bir derinlikten bahsetmek bir hayli güç. Ancak besleyeceğiniz karınca kolonisinin türü belli ise, boyutlarına göre derinlikler oluşturabilirsiniz. Besleyeceğiniz karıncaların 3 işçisini yan yana dizdiğinizde çıkacak olan ölçünün iki katı derinliği minimum tutulmalıdır.



Odaları oluştururken bir odayı mutlaka (kraliçe'nizin) dar bir şekilde sığabileceği şekilde oluşturun. Muhtemelen kraliçe oraya geçecektir. Bunun sebebi ise kendini daha güvende hissetmesi olacaktır. Stresi ne kadar az olursa o kadar hızlı üreme gerçekleşir. Bu sebeple uzun aman dar yollar yapmanızı önerebilirim.


Isıtma :



Koloninizin bulunduğu ortam 22 derece'nin altında ise ısıtma işlemi yapmak durumundasınız. Bazı türler diğer türlere göre daha çok sıcaklık isteyebilir. Örneğin Myrmica'lar ısıyı severken, Lasius türleri aksine daha serin ve orta sıcaklıktaki yerlerde yumurtalarını barındırmayı sevmektedirler.



En iyi ısıtma yöntemi, ısıtıcı ped veya tellerdir. Formicariumunuzun altında ( herhangi bir bölgesine ) yerleştirebilirsiniz. Ancak tamamen tüm yüzeyi ısıtmadığına emin olun. Böylelikle formicarium içerisinde hem serin hemde sıcak bölge oluşturmuş olursunuz. Bu durumda karıncalarınızın davranışlarını gözlemlemenize yardımcı olacaktır. Hangi alanı tercih ettiklerini bu şekilde görebilirsiniz.



15 Watt'un üzerinde ısıtıcı kullanmamaya özen göstermeniz doğru olur. İsterseniz tüm gün çalıştırabilir, istersenizde basit bir 'timer' aracılığı ile güneş zamanını taklit edebilirsiniz.



Üstü açık formicariumlardan kaçışı engellemek için kullanılan bariyer sistemleri :



Sızma Zeytin Yağı :



SIzma zeytin yağı genelde en çok kullanılan yöntemlerden bir tanesidir.Pamuk veya kağıt havlu aracılığı ile zeytin yağına bandırıp, outworld ün üst köşelerine 2-3 cm kalınlığında yuvarlayarak sürme işlemini yapabilirsiniz. Hatta bu işlemi parmağınızla bile yapabilirsiniz. Zeytin yağını sürdürdükten sonra yaşayacağınız tek problem, bölgesel yerlerde damlayarak zeytinyağının fazlalıklarının akması olacaktır. Bu kimi zaman zemine ulaşır ve herhangi bir işçi karıncanızın ölümüne sebep olabilir. Bu sebeple sürme işlemi yapıldıktan sonra ara ara kontrol ederek akan yağları temizlemeyi unutmayın.



Zeytin yağı yöntemi her 2-3 haftada bir yenilenmelidir.



Pudra :



Ev yapımı bariyerlerden bir tanesi de pudra ( kurutulmuş pudra ) ve sürülebilir isopropyl adındaki alkolün karışımıdır. Macun kıvamına getirilir ve beslenme alanının üst kenarlarına sürülür. Kuruma işlemi bittikten sonra alkol uçacaktır. Alkolun uçmasıya yüzeye yapışmış pudra kalacaktır. Pudra tanecikleri birbirlerine yapışmadıkları için en ufak bir ağırlık etkisinde kaldığı gibi karıncanın düşmesine neden olacaktır. Bu yöntem genelde geçici durumlar için kullanılır çünkü her kaçma eyleminde, bölgedeki pudralarda azalma meydana gelecek ve zamanla tamamen yok olacaklardır. Eğer popülasyonu çok fazla, kaçma eylemi çok fazla bir koloniye sahipseniz bu yöntemi önermek zor olur.



Fluon or Insect-a-slip veya sıvı teflon :



Fluon, insect-a-slip veya sıvı teflon kullanılan en etkili bariyerlerden bir tanesidir. Her ne kadar ülkemizde bulunması güçte olsa, bir takım sitelerde satışı mevcut. Diğer yöntemlere baktığımızda her biri ev yapımı kategorisine girebiliyorken bu yöntem belirli bir para harcanarak alınması gereken ürünleri kapsamaktadır. Ancak her biri ortalama 6 ay kadar sizi rahatlıkla götürecektir.




Rehber - Listeye geri dön.
 
Son düzenleme:

hasany

Koloni
Ekip
Karınca Moderasyon
Yardımsever
Deneyimli Hobici
Üye
Katılım
11 Ocak 2022
Mesajlar
1,777
Tepkime puanı
2,234
Puanları
328
resim_2023-08-11_223501879.png

Beslemeden önce dondurma işlemi;

Böcekler ve eklembacaklılar kraliçeniz/koloniniz için zararlı olabilecek maytlar, parazitler veya hastalıklar taşıyabilirler. Herhangi bir yiyeceği karıncalarınıza vermeden önce onu en azından birkaç saat dondurmanız şiddetle önerilir. Çoğu kişi böcekleri beslenme zamanına kadar dondurucuda tutarlar. Orada uzun bir süre bozulmadan kalabilirler, fakat diğer yiyecekler gibi, donmaları ve çözünmeleri onların bozulmasına sebep olabilir.
Kendiniz yetiştirdiğiiz canlı böcekleri karıncalarınıza vermeniz kabul edilebilir bir yoldur. Genelde kanatsız meyve sinekleri karıncalar tarafından avlanmaları için dış dünyaya dökülürler. Dükkanlardan satın alınmış böcekler mayt bulundurabilir, özellikle cırcır böcekleri mayt taşımalarıyla bilinir. Evinizde steril ortamda böcek yetiştiriyorsanız bu konuda çok hassas olmanıza gerek kalmasa da, doğal ortamlardan, dışarıdan yakalanan böceklerde bu uygulamayı yapmanız yaşanabilecek ciddi sorunları engelleyecektir.

Beslenme Kapları

Beslenme tabakları veya kapları temizlik uğraşını ve küflenme şansını azaltır. Beslenme tabakları herhangi birşeyden yapılmış olabilir, alüminyum folyodan tutun, karton parçalarına kadar.
Başka bir alternatif ise boğulmayı engellemek için şekerli su gibi gıdalara pamuk topu batırmaktır.
Suluklar su veya sıvı gıda vermenin en iyi yoludur. Kolaylıkla yapılabilirler veya satın alınabilirler. Bu konuyla ilgili detaylı anlatım, eklenecektir.

Çeşitli Gıdalar Verin

Karıncalar farklı yiyecekleri severler. Eğer onlara sabah akşam cırcır böceği verirseniz, bir süre sonra onları kolayca veya hiç kabul etmediklerini görebilirsiniz. Bu böyledir çünkü, tüm yiyeceklerle beraber, her özel eklembacaklı türünün kendi beslenme içeriği vardır ve çeşitli gıdalar onlara ihtiyaçları olan besinlerin daha fazlasını verir.
Karınca koloniniz için karıncalarınızı çeşitli gıdalarla ve dengeli bir şekilde beslemeniz önerilir. Bal, sinekkuşu nektarı, sofra şekeri, bazı meyveler (ilaçlı olmamasına dikkat edin) ve akçaağac şurubu bazı güzel şeker kaynaklarıdır.

Vücudu parçalayın ve kanatları budayın

Ben bunu da güzel bir fikir olarak buluyorum, özellikle genç kolonilerde, av olacak herhangi bir böceği karıncalara beslemeden önce parçalamak veya kesmek. Bu küçük, daha güçsüz nanitic işçilere iyi besinlere ulaşmak için kolaylık sağlar. Bu özellikle kın kanatlılar gibi daha sert vücutlu böcekler için geçerlidir. Karıncalara beslemeden önce kanatları ve cılız bacakları (turna sivrisineklerininkiler gibi olanları) budamak dışdünyada bir karışıklığı önlemeyi sağlayabilir.

Test tüplerini beslenme tüpü olarak kullanmak

Kullanılmamış test veya uzun akvaryum tüplerini kullanarak, bir besleme tüpü yaratabilirsiniz. Basit olarak, tüpü sıvı gıdanızla doldurun, açık uçları pamukla tıkayın, karıncalar boğulmadan içebilirler ve küflenmedikçe bunları yakın zamanda değiştirme konusunda endişeniz olmasın. Eğer şurubunuz veya balınız bunu tüpte uygulamak için fazla yoğunsa, biraz suyla seyreltmek işe yarar.

Fazla besleme ve az besleme

Karıncalarınızı fazla veya az besleyebilme olasılığınız olduğunu bilin. Onları fazla beslemeniz onlara depolayacakları fazla yemek verebilir, ve bunlar yuvada küflenebilir. Eğer karıncalar bunları temizlerse, 10 numara 5 yıldız, fakat bazı zamanlar bunu yapmazlar. Az besleme genelde çok büyük bir problem değildir, fakat az besleme yapıyorsanız yeni işçilerinizin normalden daha küçük olduğunu görebilirsiniz. Bu böyledir çünkü larvalar gereğinden az beslenmiştir, kraliçenin ilk yavruları gibi, normal büyüklüklerine büyümeleri için gerekli besinleri almazlar.
Az besleme genelde karıncalarınız için ölümcül bir hata değildir, onları bir ay veya öyle bir süre boyunca beslemediğiniz sürece. Karıncalar gayet küçük karınları ve ikinci karınlarında yiyecek depolama yetenekleri olan dayanıklı yaratıklardır. Karıncalar harika verimli yaratıklardır. Çoğu karıncalar gerekleri kadar toplayacaklardır ve gereksizleri dışdünyaya atacaklardır.

Not: Eğer koloninin yuvasında çok fazla yer varsa, boş bölmelerden birini çöplük yığını olarak kullanabilirler. Koloni büyüdükçe büyük ihtimalle bunu boşaltacaklardır.

Tercih edilen gıdalar

İnsanlar gibi, karıncaların da tercih edilen gıdaları vardır. Bunlar türden türe, hatta mevsimden mevsime veya soylarının içinde olduğu evreye göre değişir.
Türlere göre tercih edilen gıdaların olduğu bir link: Eklenecektir.

Kraliçe'nin Beslenmesi

Fully-claustral

Fully-claustral kraliçenin beslenmesi tamamen kişisel bir seçimdir.Kraliçeler genellikle kendilerine ait yağ ve yiyecek stoğuna sahiptir.Bu sayede kanat kasları ile kendini metabolize ederek besin ihtiyacını karşılar.Eğer kraliçeyi beslemeyi tercih ederseniz genel olarak protein halindeki haşereleri kabul etmezler ama çoğunlukla şekerleme yerler.Bu duruma istisnai olarak ''Aphaenogaster'' kraliçeleri verilen termitleri parçalar ve bırakır fakat bu tipik bir olay değildir.Genellikle akçaağaç şurubu,şekerli su ya da çok az miktarda bal beslemek için yeterlidir.Kraliçenin protein alabileceği bir diğer yol ise ''whey protein'' tozunu akçaağaç şurubu,su veya sinekkuşu nektarı ile karıştırarak verirseniz kraliçe bunu kabul edecektir. Birçok kraliçe tarafından bu besin kabul edilmiştir.Bu çok büyük bir protein
kaynağıdır fakat dikkat edin kraliçe beslendiği zaman ''nanitic workers'' yani hayata yeni gözlerini açmış karıncaların sayısının daha da artmadığını göreceksiniz.

Semi-claustral

Semi-claustral kraliçeler gıdaya ihtiyaç duyarlar.Bu tür için genel test borusu kurulumu yapılabilir ama çıkışın pamuk ile tıkanması yerine açık bırakılması ve çıkış bölgesinin içine plastik veya cam kutu yerleştirilmelidir.Gıdayı kutunun içine yerleştirin ve kraliçe yemeğini bulup kendi borusuna götürecektir.Bu türdeki kraliçeler genellikle proteini geri çevirmezler,özellikle larvalar mevcutsa bazı türler ayçiçeği tohumu yemektedirler.Şeker vermek çokta kötü bir fikir olmasada şekerli su veya sinekkuşu nektarıda verilebilir. Bu türdeki kraliçeleri mühürlenmiş bir boruda bırakmanız mümkün ve içine yemek yerleştirilebilir.Gıdanın alt kısmına tabak olacak şekilde alüminyum folyo ya da kağıt koyarak borunun kirlenmediğinden emin olunuz.

Nanitic Workers(Nanitic Workers=Kraliçenin ilk işçileri/boyutları normal karıncadan çok daha küçüktür)

Bu işçi karıncalar geldiği zaman kraliçenin beslenmeye başlamayı düşünmesi için çok iyi bir zamandır (Fully-claustral türünde olsa bile).Onları bir kaç gün beslemenize bile gerek yoktur.Bu işçiler yuvanın
çıkışına tıkadığınız pamuğu parçalayarak açmaya çalıştıklarında onların beslenmeye çok ihtiyaçları olduğunu anlayabilirsiniz.Besin olarak sinekkuşu nektarı,şekerli su veya küçük bir haşere ile besleyebilirsiniz.
Yumuşak/dikenli bir cisimle (iğne/pim/cımbız) ile bir açıklık bırakırsanız küçük ve zayıf olan karıncaların iyi şeylere erişmesini sağlayabilirsiniz.Birçok koloni büyük örümcek parçalarını ya da daha küçük olan
örümceklerin yarılmış olan vücutlarını severler.Parçalanmış et veya cırcır böceğinin metathoracic bacaklarından kaval kemiğini hafifçe parçalayarak kas dokusuna erişirler ve böylece protein bakımından çok zengin besini elde etmiş olurlar.Ayrıca meyve sinekleri veya termitlerde bu işe yararlar.

Yemekten Önce Dondurmak

Haşereler ve eklembacaklılar hastalıklar,akarlar veya parazitler taşıyor olabilirler ve buda kraliçenize ve koloninize büyük zararlar verebilir.Besini vermeden önce bir kaç saat dondurucuda dondurulması büyük ölçüde önerilir.Bir çok insan haşereleri koloniyi/kraliçeyi beslemeden önce dondurmaktadırlar.Birkaç kere dondurmak ve çözülmeye bırakmak besinin bozulmasına yol açabilir. Canlı haşerelerle beslemek kabul edilebilir.Uçamayan meyve sinekleri dış dünyada genellikle karıncaların avı olmaktadır.satın alınmış haşereler akar taşıyabilir ve de cırcır böceklerininde akar taşıdığı sıkça söz edilenler
arasındadır.

Besleme Yöntemleri

Bir koloniyi/kraliçeyi beslemenin bir çok yolu vardır. Örneğin test tüpünde veya daha ufak alanlardaki karıncalarınızı beslemek için bir kaç örnek verelim.

- Kulak temizleme çubunu yarıdan kesin. Pamuklu kısmını şekerli suya bandırın ve test tüpünün içine veya mini dış dünyanıza koyun. Bu yöntem şeker ihtiyaçlarını karşılayacaktır.

- Vereceğiniz tüm yemek türlerini ( böcekler, kurtlar vs. ) dilimledikten sonra alüminyum folyo parçasının veya herhangi bir kağıt parçasının üzerine dizerek servis edin. 5-10 saat sonra cımbız aracılığı ile folyoyu temiz bir şekilde geri alabilirsiniz.

- Bir üstteki kağıt yöntemini şekerli suda da kullanabilirsiniz. Şırınga aracılığı veya ince bir barbekü çubuyla kağıt parçasının üzerine şekerli suyunuzdan bir damla yerleştirebilirsiniz. Ancak bu yöntemde karıncalarınızın bazıları damlanın içerisine hapis olarak boğulabilirler. Bu sebeple pamuk her daim daha doğru bir yöntemdir.


Rehber - Listeye geri dön.
 
Son düzenleme:

hasany

Koloni
Ekip
Karınca Moderasyon
Yardımsever
Deneyimli Hobici
Üye
Katılım
11 Ocak 2022
Mesajlar
1,777
Tepkime puanı
2,234
Puanları
328
resim_2023-08-11_223905804.png

Kraliçelerle ilgili zaman zaman nadir ve sık görülen farklı problemlerle karşılaşabilirsiniz.

Yerleşme/Pamuk çekmesi,sürüklemesi
Kraliçeler genellikle tüpe ilk yerleştiklerinde pamuk tıkacı koparmaya/yırtmaya başlar. Bu davranışı bir hafta ya da daha uzun bir süre devam edebilir, tek yapmanız gereken sabırlı olup kraliçeyi yalnız bırakmaktır.Duyusal/algısal yoksunluk kraliçenin yerleşme süresinin kısaltır. Kraliçeyi rahatsız edilmeyeceği karanlık bir ortama bırakıp en az üç gün beklemeniz gerekmektedir.

Üzücü de olsa bazı durumlarca kraliçeler bunu ölene kadar yaparlar. Eğer bir haftadan uzun bir süredir bunu gözlemliyorsanız farklı bir sistem kullanmanızı tavsiye ederim. Örneğin çoğu Pogonomyrmex türü kraliçeler test tüplerinden ziyade topraklı sistemlerde ya da toprağın test tüpünde olduğu sistemlerde daha iyi performans gösterirler.

Kraliçeler düşürülmek gibi şiddetli rahatsızlıklarla karşılaştıkları zamanlarda da pamuğu koparmaya başlayabilirler. Bunun sebebi yuvasını tehlikeli ve güvensiz görmesi ve bu sebeple yavrularını terk edip tekrar başlamak istemesinden kaynaklanmaktadır. Kraliçeye birkaç gün algıdan yoksun bırakın ve sakinleşmesi için gerekirse bir günlüğüne buzdolabına bile koyun.

Mantarlar

Mantarlar farklı şekil ve renklerde ortaya çıkabilirler. Zombie-ant mantarı, böcek zehirleyen Aspergillus flavus mantarı,küf vb. mantarlar karıncalar için zararlı ve hatta ölümcül olabilir. Eğer formicariumlarınızın içinde küf görürseniz yapabileceğiniz en iyi şey koloniyi oradan uzaklaştırmaktır. Eğer işçi ya da kraliçe ölümleriyle karşılaşıyorsanız, vücutlarını bir konteynıra koyup bir iki gün ışıklandırın ve mantar büyümesini var mı diye bakın. Bazen mantarlar büyük karıncaların(ölü) içinde oluşup onları yiyebilir. Birkaç gün için mantar görünmüyorsa büyük ihtimalle sorun mantar değildir. Bazı mantarlar ölümcül olabilse de bazıları karıncaları etkilemez.

resim_2023-08-12_000824238.png

Kirli tüp

Karıncalar da boşaltım yaparlar. Bazen şanslıysanız test tüpünün içinde mantar oluşmaz fakat bir süre sonra pamuğun ve suyun sarı ve kahverengi arasında renklendiğini gözlemlersiniz. Bu karıncaların dışkılarıdır. Karıncalar bir zararları yoktur fakat su kirlendiğini zaman bu atıklardan kurtulmanızı tavsiye ederim.

Parazitler

Bazen kraliçelerin ebeveynleri parazitli olabilirler ya da kraliçe siz onu almadan parazit kapmış olabilir ya da verdiğiniz bir besinin içinden de kapabilir. Böyle durumlarda tüpün içinde veya kraliçenin üstünde çok küçük noktalar gözlemliyorsanız büyük ihtimalle karşılaştığınız durum parazitlenmedir. Ne yazık ki parasitlenmeyle ilgili yapabileceğimiz fazla bir şey yok. Sürüngenler kendi sayesinde karıncalara zarar vermeden parazitleri kurutabilirler. Fakat bu salgılar büyük ihtimalle koloninize de öldürecektir.Bazı parazitler ölümcül değildir. Deneyebileceğiniz bir yöntem pamuğa limon ve taze sıkılmış portakal suyu koymaktır. Karıncalar zeki varlıklardır ve problemlerle baş edebilirler. Koyduğunuz bu asidik maddeyi parazitleri kurutmak için kullanabilirler.
Kraliçelerin üstünde oluşan yeni parazitler bazen cımbız alınabilir. Bazı insanlar kraliçelerinin ölümleri sonrası, tüpün içinde küçük larva görünümlü şeyler gözlemlemiştir. Bunlar parazitik sinek, hatta kraliçenin üstüne/içine yumurtalayan arı olabilir. Yumurtaladıkların kraliçenin ölümüne sebep olup genellikle kraliçeyi yerler. Bu sinekler ve arılarla ilgili elimizden ne yazık ki hiçbir şey gelmiyor.

Yavru/koloni Problemleri

Kraliçeyle ilgili bazen her şey tamamen düzgün de gitse, karıncaların bazılarının yok olduğunu, kraliçenin sürekli yeni yumurtalara sahip olduğunu ve hatta kendi yavrularını yediğini gözlemleyebilirsiniz. Bu stres ve çevresel faktörlerin yavruları öldürmesidir. Kraliçeler bazen başarısız annelerdir, yavrularını yiyorlarsa ya da bundan şüphe ediyorsanız oldukları çevreyi biraz daha yakından gözlemlemenizi tavsiye ederim. Eğer kraliçe dışında bir ölüm sebebi göremiyorsanız, onu yalnız bırakın. Haftada bir kraliçeyi gözlemleyin ve her türlü fiziksel tepkiden onu uzak tutun. Bu yaptıklarınızın sonucunda hala üretim yapmıyorsa ya da yavrularını yiyorsa başarısız bir anne demektir. Bu kraliçeyi ayrı bir yerde ölene kadar yaşatmanızın bir zararı olmaz hatta şanslıysanız yavrulamaya başlar. Bu kraliçenin yanına yavrulamaya tektiklemesi için genç karıncalar koyabilirsiniz bir ihtimal başarılı olabilir.

Aynı zamanda olgun karıncalar da bu tetiklemeyi sağlayabilir. Bazı karıncalar diğerlerine göre daha uysal olabilir fakat bunu sadece son çare olarak göze alın. Kraliçeyi ve topladığınız işçileri(aynı tür) buzdolabına birkaç saatliğine bırakın. Kraliçeye bu işçilerden birini tanıtın ve onları birkaç dakika boyunca gözlemleyin. Buzdolabının soğuklugu genellikle agresifliklerini azaltır, fakat olası bir kavgayı ayırmaya hazır olun. Agresiflik görene kadar onları yalnız bırakın eğer görürseniz diğer işçileri deneyin. İşçiler kraliçeye yavrulaması için yardımcı olabilirler.
Kraliçeler rutin olarak larvalara yumurtalarını yedirebilir. Bu larvaları beslemek için temel bir yöntemdir kraliçe için. Kraliçe bazen verimsiz(kısır) yumurtaları yerleştirip zamanla onları tüketir. Büyükçe bir yığın yumurtayı yerleştirip sonucunda yumurtasız büyük bir larva ya da farklı yavrularla sahip olabilirler. Larva genellikle pupa olup kapanacaktır.

Ani Ölümler

Bazen kraliçeler görünmeyen sebepler yüzünde ölebilir. Bu genetik ,salgınsal ,reaktif ,parazitsel ya da stresten kaynaklanan bir ölüm olabilir. Kraliçenin ölümünün sebebini anlayamazsanız ve temiz konteynerın içinde mantar gözlemleyemezseniz, suçu şanssızlığınıza atabilirsiniz.
Kısır bir kraliçe genelde birkaç gün içerisinde ölür ama biri aşan süreler boyunca yaşadıkları da görülmüştür. Kısır kraliçeler yumurtalarını yerleştirip kanatlı erkeklere dönüşürler. Sadece kısır olmayan kraliçeler işçi üretebilirler.
Bu sebeple birçok kişi üç ile beş arasında kraliçe alıp olabildiğince fazla sayıda yaşatmaya çalışırlar.



Rehber - Listeye geri dön.
 
Son düzenleme:

hasany

Koloni
Ekip
Karınca Moderasyon
Yardımsever
Deneyimli Hobici
Üye
Katılım
11 Ocak 2022
Mesajlar
1,777
Tepkime puanı
2,234
Puanları
328
resim_2023-08-11_224148442.png

Sıcak yerlerde kışın genelde doğada hiç aktif karınca olmaz. Bu zaman karıncaların dinlendiği ve kendilerini yeniden enerjiyle doldurdukları bir zamandır.

Genelde, doğada, bir koloni yiyecek depolayacaktır, sonra sonbaharda veya kışın başlarında yuvayı kapatacaklardır. Hiç toplama olmaz, yavruların gelişmesi durur, kraliçe yumurta yumurtlamaz ve göründüğü kadarıyla herkes uykuya gider; fakat esarettekiler ne yapar? Onların kış uykusu uyumasına izin vermezseniz n'olur? Kış için onları nereye koyabilirsiniz? Ne tür bir çevreye ihtiyaçları vardır?



Esarette n'olur?

Esarette de, doğada olanın aynısı olur. Onları kış uykusuna yatırsanız da yatırmasanız da bu karıncaların içinden geçtiği doğal bir döngüdür. Eğer onları kışın sıcak ve aydınlık bir yerde tutmayı seçerseniz, büyük ihtimalle daha az aktivite gözlemyeceksiniz, yavaş veya durmuş yavru gelişimi, durmuş yumurtlama ve daha az toplama. Herhalde onların sadece uyumasına izin verirseniz bu sağlıkları için en iyisi olacaktır.



Onları kışın sıcak tutarsam veya kış uykusuna yatmalarına izin vermezsem ne olur?

Eğer onların kış uykusu uyumalarına izin vermezseniz , o zaman bunun yüzünden acı çekme şansları olacaktır. Bazı koloniler tamamen sağlıklı kalacaktır, diğerleri artan işçi ölümleri yaşayacaktır ve koloninin sağlığı düşecektir. Kraliçe kış uykusu olmadan daha kısa bir yaşam yaşamaya yatkındır. Onların kış uykusu yatmalarına en azından 2 aylığına izin verilmesi şiddetle önerilir, halbuki 3 ay tercih edilir.



Onları kış uykusuna nasıl yatırırım?

Karıncalarınızı kış uykusuna yatırmanın birçok yolu vardır. 2-8 °C arasında bir sıcaklığa gereksinim duyarlar.

Serin bir bodrumdaki ısıtılmayan bir oda iş görecektir ve çoğu kişi karıncalarını buzdolabına koyar. Soğutucular başarıyla kullanılabilir, ya elektrikli versiyonu ya da sıcaklığı düşük tutmak için buz şişeleri kullananlar. Yuvanın tepesine sıcaklığı gözlemlemek için bir termometre koyulması şiddetle önerilir.

Haftada bir veya iki defa yeterli suları olduğundan ve donmadıklarından emin olmak için onları kontrol edin, fakat diğer türlü onları yalnız bırakın.

Eğer yalıtımlı/ısıtmalı bir garajınız veya barakanız varsa, kış boyunca sıcaklığı gözlemlemek için bir termometre koyun, 0°C'den az olan her sıcaklık sağlıkları için zararlı olabilir. Sıcaklık 8° C'nin üzerine çıkmamalı.



Kış uykusunu sırasında onlar için n'aparım?

Kış uykusu sırasında herhangi kimsenin uyanıp toplamaya gitme şansına karşın onlar için biraz şeker ayarlamalısınız. Uyanıp toplamaya gitmeleri o kadar yaygın değildir, fakat tamamen duyulmamış bir olay da değildir. En fazla endişelenmeniz gereken şey sudur. Eğer suları biter ve yuva kurursa, çok çabuk ölebilirler. Nemli kaldıklarından ve suya her zaman ulaşma imkanları olduklarından emin olun.

Bazı karıncalar kış uykusu sırasında ölmüş gibi gözükebilirler, fakat sadece uyuyor olabilirler. Eğer endişelendiyseniz, karınca alıp, onu ısıtıp (ya da sıcak bir yere götürmek işte), kontrol edebilirsiniz. Eğer ölmüş gözüküyorsa, onu birkaç saatliğine nemli bir havlu peçetenin üstüne koyun. Kış uykusu sırasında karıncaların ölmesi mümkünken, ben şahsen ilkbahara kadar bunun üzerinde çok endişelenmezdim. Bir karıncanın uyanması bir gün veya öyle bir süre alabilir







Rehber - Listeye geri dön.
 

hasany

Koloni
Ekip
Karınca Moderasyon
Yardımsever
Deneyimli Hobici
Üye
Katılım
11 Ocak 2022
Mesajlar
1,777
Tepkime puanı
2,234
Puanları
328
resim_2023-08-11_224450986.png
Kraliçe veya işçi karınca yakalamak/bulmak ;


Dışarıda karıncaları izlemek eğlenceli veya onları evinizde bulmak şaşırtıcı olabilir, karıncaları araştırmanın en heyecanlı yollarından biri ise onları sizin oluşturduğunuz bir yaşam alanına koymak olacaktır, böylece yeraltın da gerçekleşen tüm aksiyonları görebilirsiniz. Gelelim satın alma şıkkından önce, onları bulmaya;



Karınca beslemenin ve toplamanın birçok değişik yolu vardır, bunlar karınca tarlanıza ne zaman başlayacağınıza ve karınca tarlanızın ne kadar süre ayakta kalmasını istediğinize göre değişir.



Seçenek 1 ( İşçi karıncalar )



Eğer çabucak bir karınca tarlası kurmak ve bunun birkaç hafta veya ay süreyle ayakta kalmasını istiyorsanız, tek yapmanız gereken kraliçe olmadan işçi karıncaları toplamak olacaktır. Tek sorun, kraliçe karınca yokken, işçi karıncaların yapacak pek işleri olmaz çünkü yumurta yumurtlayamazlar veya besleyebilecekleri yumurtalara sahip olamayacaklar.Bu sebepten ötürü kısa ömürlerini pek fazla çalışmadan, sadece beslenerek hayatta kalmaya çalışarak geçireceklerdir.



Seçenek 2 ( Kraliçe karıncalar )



Eğer çok sabırlıysanız ve yılın en doğru zamanını beklemeyi göze alıyorsanız, kraliçe karıncaları karınca kolonisi döngüsüne dayanan bilginizi kullanarak bulabilir ve baştan bir koloni yaratabilirsiniz. Bu seçenekte bu hobinin gerçek yüzü diyelim..

resim_2023-08-11_225413527.png

Bir koloni'de yılda bir defa kanatlı karıncaları bünyesinde üretir ve çiftleşme uçuşuna hazırlarlar. Bu doğanın kanunudur. ( Türlere göre değişkenlik gösterebilir ). Prens ve prenses ( her ikiside kanatlıdır ) adayları en doğru zamanı bekleyerek uçuşa hazırlanırlar. Çoğu damızlık karıncalar sadece gökyüzünde yükseklerde uçtuklarında çiftleşirler, bu yüzden bir karınca kolonisi bulur da üstünde kanatlı karıncalar görürseniz, onları toplamakla uğraşmayın. Onlar henüz çiftleşmemiş ve çiftleşme uçuşuşuna hazırlanan prens ve prenses adaylarıdır. İçlerinden erkekleri ve dişileri toplayarak, yapay ortamda çiftleştirmek neredeyse imkansızdır. Inbreeding yapabilen; yani yuva içinde ensest olarak çiftleşen türleri hariç tutuyorum.



Damızlık karıncalar genelde hafif yağmur çiseltisi sonrası, yüksek nem seviyesine erişildiğinde çiftleşme uçuşuna çıkarlar. Her tür kendi türünün diğer bireyleriyle aynı günde damızlık uçuşa çıkar. 1-3 haftalık bir zaman içinde 1 ila 5 uçuş gerçekleşebilir.



Kraliçe karıncaların boyutları türlerine göre değişkenlik gösterir. Kimisi 1.5 cm ortalamada iken, kimisi ise 2mm boyutunda bile olabilir.



Peki ya kraliçe karıncayı nasıl bulabilirim ?



Kraliçe karınca bulmanın en basit yolu, uçuş mevsimleri geldiğinde açık arazilerde yavaş yürüyüşler yaparak dikkatlice yeri incelemenizden geçer. Uçuştan sonra yere inen kraliçeler, döllenmiş bir şekilde kendilerine yeni bir yuva ararlar. Bu esnada kraliçe karınca bulma şansınız yüksektir. Ancak unutulmaması gerekir ki, haftalarca bulamıyorken bir anda onlarcasına denk gelebilirsiniz. Bu yolda ciddi anlamda sabırlı olmanız gerekmekte.



Toprak veya kum bölgelerde ufak delikler açmış, etrafına da ince kumdan yükseltiler yapılmış halkalar görürseniz içerisinde kendisine yuva yapan bir kraliçe karınca olması muhtemeldir. Kürek veya benzeri bir araçla derinden kazı yaparak ( çevresinden ) kraliçeyi yakalama şansınızda vardır.

resim_2023-08-11_230044866.png

Ağaç türleri, çürümüş veya kopmuş kütük parçaların kabuklarının altında yer alabilir. Ormanlık alanlarda yürüyüş yapıyorsanız ve herhangi bir noktada kurumuş kütük parçası bulduysanız kabuklarını soyarak içerisinde kraliçe karınca olup olmadığına bakabilirsiniz.



Kraliçeler genelde çiftleşme uçuşunun ardından kanatlarını bedenlerinden ayırırlar. Ancak kimi zamanda yıllarca kanatlarını hiç dökmeden yaşamlarını sürdürdüğü görülebilir.



Kraliçe, prens yoksa işçi mi ?



Kraliçeler prenslere göre çok daha büyüktür. Erkeklerin abdomen veya karın bölgesi kraliçelere nazaran daha uzundur. Erkek kanatlı karıncaların kafaları ufak ve gözleri çok büyüktür. Unutulmaması gereken diğer nokta ise erkeklerin ömürleri çok kısadır. Kolonisiz bir erkek, standart besleme yollarıyla kısa bir süreliğine hayatta kalır. Nitekim çiftleşme sonrasında ölürler. Kraliçelerin sırtları (thorax) daha büyük kanatlara sahip olduklarından ötürü büyük ve gösterişlidir.

resim_2023-08-11_230431722.png

Çiftleşme uçuş zamanları;



Aynı türlerin dünya çapında ki uçuş zamanları aşağı yukarı aynıdır. Ancak iklim ve hava şartları bu durumu azda olsa değiştirebilir. Bir ülkede aynı tür mayıs ayında uçarken, başka bir ülkede haziran ayında uçuş yapabilir.



Kimi türleri bulmak çok zordur. Bunun en büyük sebeplerinden bir tanesi ise kimi ormanlık bölgelerde sinek veya benzeri canlıların gece daha çok belirmeleriyle endekslidir. Bu sebeple kimi kraliçe karıncalar gece ucuşları yaparlar.




Aşağıda ki listede cinslere göre uçuşlar yer almaktadır. İndirebilirsiniz.

**Eklenecektir


Kraliçemi buldum, ne yapmalıyım ?


Kraliçenizi buldunuz, tebrikler. Şimdi de biraz kraliçeleri tanıyalım. Öncelik 3 tip kraliçe yer almaktadır. 'Fully-Claustral, Semi-Claustral ve Socially Parasitic.' Bulduğunuz kraliçe'nin doğru bir şekilde bakımı için öncelikle hangi tür olduğunu öğrenmeniz gerekmektedir. Bu durumda Tür Sorgulama bölümümüze fotoğraflarıyla birlikte yeni bir başlık açabilirsiniz..

Gelelim Açılımlarına;

Fully-claustral

Bu türdeki kraliçeler, işçileri çıkana kadar bakımı en kolay yapılan türlerdendir. Tek ihtiyaç duydukları nemdir ( ki zaten bu su dolu test tüplerinizle sağlanacaktır ) ve rahatsız edilmemeleri gerekmektedir.

Fully-claustral kraliçenin beslenmesi tamamen kişisel bir seçimdir. Kraliçeler genellikle kendilerine ait yağ ve yiyecek stoğuna sahiptir. Bu sayede kanat kasları ile kendini metabolize ederek besin ihtiyacını karşılar. Eğer kraliçeyi beslemeyi tercih ederseniz genel olarak protein halindeki haşereleri kabul etmezler ama çoğunlukla şekerleme yerler. Bu duruma istisnai olarak ''Aphaenogaster'' kraliçeleri verilen termitleri parçalar ve bırakır fakat bu tipik bir olay değildir. Genellikle akçaağaç şurubu, şekerli su ya da çok az miktarda bal beslemek için yeterlidir. Kraliçenin protein alabileceği bir diğer yol ise ''whey protein'' tozunu akçaağaç şurubu, su veya sinekkuşu nektarı ile karıştırarak verirseniz kraliçe bunu kabul edecektir. Birçok kraliçe tarafından bu besin kabul edilmiştir. Bu çok büyük bir protein kaynağıdır fakat dikkat edin kraliçe beslendiği zaman ''nanitic workers'' yani hayata yeni gözlerini açmış karıncaların sayısının daha da artmadığını göreceksiniz.

Semi-claustral
Semi-claustral kraliçeler gıdaya ihtiyaç duyarlar. Bu tür için genel test borusu kurulumu yapılabilir ama çıkışın pamuk ile tıkanması yerine açık bırakılması ve çıkış bölgesinin içine plastik veya cam kutu yerleştirilmelidir. Gıdayı kutunun içine yerleştirin ve kraliçe yemeğini bulup kendi borusuna götürecektir. Bu türdeki kraliçeler genellikle proteini geri çevirmezler, özellikle larvalar mevcutsa bazı türler ayçiçeği tohumu yemektedirler. Şeker vermek çokta kötü bir fikir olmasa da şekerli su veya sinekkuşu nektarı da verilebilir. Bu türdeki kraliçeleri mühürlenmiş bir boruda bırakmanız mümkün ve içine yemek yerleştirilebilir. Gıdanın alt kısmına tabak olacak şekilde alüminyum folyo ya da kağıt koyarak borunun kirlenmediğinden emin olunuz.

Sosyal Parazitler

Sosyal parazitler üçüncü bir kraliçe karınca tipidir. Bu tür kraliçeler genelde fully-claustral kraliçeler gibi tıknaz ve sağlam bir yapıya sahiplerdir. Fakat göğüsüne oranla başları ve çeneleri fully-claustral kraliçelerinkinden daha büyüktür. Gasterleri ise tamtersine daha küçüktür. Bu kraliçeler koloni kurmak için bir ev sahibine ihtiyaç duyarlar. Ev sahibi başka bir türdür. Bunlar başka karıncalardır. Doğada, istedikleri türün kolonisini işgal edip kraliçeyi öldürür ve varolan koloninin iş gücünü kendi kolonisini kurmak için kullanır. Bu tür bir kraliçeye sahip olmak ve yaşatmak istiyorsanız aradıkları ev sahibi türü bulup, yavruları toplayıp ( pupa yada larva ) kraliçeye vermeniz gerekmektedir. İşçiler ortaya çıkınca yeni kraliçeyi aslında kendi kraliçeleriymiş gibi düşünüp onu benimseyip, yardımcı olacaklardır. Aklınızda bulunması için, yetişkin karıncaların kokuları, kolonileri değiştikçe farklılık gösterir, bu karıncaları sosyal parazit olarak nitelendirebileceğimiz bir kraliçeyle tanıştırırsanız aralarında kavga çıkabilir ve kraliçe ölebilir.

Az sayıda olan bir türün yetişkin işçilerini sosyal parazit olarak nitelendirdiğimiz kraliçeler benimseyebilir. İlk olarak kraliçeyi ve işçileri bir kaç günlüğüne buzdolabına yerleştirmeniz gerekmektedir. İşçiler kendi kolonilerinden uzak kaldıkça, yeni kraliçelerini benimsemeleri o kadar kolaylaşır. Buzdolabında beklettikten sonra sadece bir tane işçiyi kraliçeyle tanıştırın fakat bunu yaparken hala buzdolabında olmaları gerekmektedir. Soğuk ortam ikisini de ağırlaştırıp agresifliklerini limitler. Bazı parazit türlerinde kraliçe ilk işçiyi koloninin içine sokulmak/sızmak için öldürür ve kokusunu alır. Böyle bir şeyle karşılaşırsanız telaş etmeyin. İkinci bir işçi ekleyin ve agresifliklerini gözlemleyin. Eğer kavgayla sonuçlanıyorsa, kraliçe ve işçiyi ayırın ve bir süre sonra tekrar deneyin. Hiçbir problem çıkmadan işçileri kraliçeyle tanıştırabilirseniz, kokularının birbirlerine karışması ve işçilerin yeni kraliçelerine alışmaları için onları bir kaç gün daha buzdolabında tutun.
 
Son düzenleme:

hasany

Koloni
Ekip
Karınca Moderasyon
Yardımsever
Deneyimli Hobici
Üye
Katılım
11 Ocak 2022
Mesajlar
1,777
Tepkime puanı
2,234
Puanları
328
Kraliçe'yi en uygun yaşam alanı hazırlamak için ne yapmalı ?

En çok sorulan soru : 'Kraliçe mi nereye koymalıyım?'. Yukarıda anlattığımız 3 tip kraliçe karıncaya göre ufak değişkenlikler gösterebilir bu durum. Ancak stres olmanıza gerek yok. Kolay ve akıcı bir şekilde anlatalım.

Fully Claustral yani işçileri çıkana kadar beslenme ihtiyacı duymayan karıncaların bakımı oldukça kolaydır. Bunun için en çok kullanılan yöntem test tüpüdür.



Test Tüpü kurulumu :


Bu yöntem önceden de belirttiğimiz gibi oldukça ucuz ve sağlıklı bir yöntemdir. Test tüpleri hem hijyen hemde kontrol açısından büyük +'lar taşımaktadır. Bu artıları açmak gerekirse ;



- Uğraşsız 'nem' kontrolü

- Kolay inceleme

- Hijyen ve temizlik kolaylığı

- Maliyet



Peki test tüpü nereden alınır diyorsanız; internet üzerinden sipariş verebilir veya herhangi bir laboratuvar malzemeleri satan dükkanlardan temin edebilirsiniz. Test tüpünüzü edindikten sonra ortalama yarısına kadar içme suyu doldurup, %100 doğal pamuk kullanarak tıkama işlemini gerçekleştirebilirsiniz.



resim_2023-08-11_224911563.png
Fotoğrafta test tüpüne ağzına kadar su doldurulmuş. Bunu bu şekilde yapmanıza gerek yok. Yarısına kadar su doldurup, pamuğu ittirseniz de olur.



Önemli not : İttirme işlemini yaparken suya yaklaştığınızda hızlıca itin ki kabarcık oluşmasın. Zaten hazırlanış video'su da mevcut.



Test tüpünüz hazır, şimdi kraliçe karıncamı içine yerleştirip ne yapmalıyım ?



Öncelikle kraliçe karıncanız su ve nem ihtiyacını pamuk üzerinden giderecektir. Yapmanız gereken tek şey karıncanızı rahat bırakmaktır. ( Fully claust. lar için )



Birçok yeni hobici, kraliçesi yumurtladı mı yumurtlamadı mı diye her gün en az beşer defa test tüpünü eline alır ve kurcalamaya başlar. Yapmayın.. Kraliçe karıncanız ne kadar az strestli olur ise o kadar hızlı yumurtlamaya ve yumurtalarını büyütmeye başlar.



Test tüpümü nerede muhafaza etmeliyim ? Başka bir işlem yapmam gerekiyor mu ?



- Oda sıcaklığında herhangi bir yerde muhafaza edebilirsiniz. Ancak önemli bir noktadan bahsetmemiz gerekirse karıncanızın daha rahat edebilmesi ve daha az stresli bir yaşam sürdürebilmesi için; test tüpünüzün etrafını bir kağıt ile veya benim tercihimle alüminyum folyo ile sarıp zifiri karanlık yapmanız gerekmektedir. Böylelikle test tüpünüzün içindeki alan, tıpkı doğal ortamdaki gibi karanlık ve dar bir yaşam bölgesi şekline bürünecektir.



- Kraliçe karıncanız ( Fully Claust. ise ) beslemenize gerek yoktur. Bırakın ilk işçisi çıkana kadar stressiz bir şekilde çalışmalarına devam etsin.



Kraliçe karıncam semi-claust. Ne yapmalıyım, en kolay yol nedir ?



Bu durumda yapmanız gereken tek fark karıncanızı beslemektir. Bunu doğrudan tüpün içerisine gerekli besinleri koyarak da yapabilirsiniz. Ancak sürekli strese sokmak yerine kullanılan daha yaygın ve farklı yöntemler var. Test tüpü kurulumu aynı şekilde yapılıyor. Tek fark ise test tüpünün ucunu pamukla kapatmıyoruz. Ucu açık olan test tüpümüzü, sığabileceği bir kabın içerisine yerleştiriyoruz. Besin takviyesi yapacağımız zaman test tüpünün içerisine hiç müdahale etmeden, doğrudan plastik kabın içerisine şeker ve protein takviyesi yapıyoruz. Haliyle semi-claust. kraliçeniz yeme ihtiyacı duyduğu zaman test tüpünden çıkıyor, besleniyor ve evine geri dönüyor olacak.

resim_2023-08-11_224931630.png
Test tüpü dışında farklı olanaklar var mı ?


Tabii. Bu tamamen hayal gücünüze kalmış bir konu. Test tüpü en kullanılışlı olanı fakat farklı alternatifler yok değil. Puro kapları, ytongtan yapılmış kraliçe karınca formicariumları veya silindir boncuk kutuları da kullanılmakta. İnternet araştırması yaparak bir çok örneğe ulaşabilirsiniz.



*Formiculture'a teşekkürler.



Rehber - Listeye geri dön.
 
Son düzenleme:

hasany

Koloni
Ekip
Karınca Moderasyon
Yardımsever
Deneyimli Hobici
Üye
Katılım
11 Ocak 2022
Mesajlar
1,777
Tepkime puanı
2,234
Puanları
328
resim_2023-08-12_015604824.png


-Kraliçe bulduğunuzda bakım şartlarını karşılamak için türünü öğrenmelisiniz. Forumumuzda bulunan "Cins/Tür Bilgisi İstemeden Önce Bu Konuya Bakın!" konusunda yazan şartları karşılayarak bir ileti oluşturun ve karıncanızın türünü öğrenin!

-Hobiyi yapmak için bir şeyler satın almanıza gerek yok. Kraliçe karıncayı kış dönemi haricinde her zaman bulabilirsiniz. Ekipmanları da kendiniz yaratıcı bir şekilde üretebilirsiniz. Her şeyin alternatifi mevcut bu hobide:).

-Bulduğunuz kraliçe kanatsız ise uçuşunu tamamlamıştır, çiftleşmiştir ve bu yüzden kanatlarını dökmüştür. Kanatsız olmasına rağmen yumurtlamıyorsa bu durum kraliçe ile alakalı olabilir. Ya da çiftleşmemiş olmasına rağmen kanat dökmüş olabilir. Eğer kanatlı ise döllenmiş ya da döllenmemiş olabilir. Prensesi alıp birkaç hafta test tüpünde yumurtlamasını ya da kanat dökmesini bekleyerek anlayabilirsiniz bunu. Fakat döllenmemesine rağmen yumurta üretebilirler. Kanatlı kraliçeyi yuva ağzından, diğer kanatlıların yanında gördüyseniz hiç almayın. Daha uçuş yapmamışlardır. Eğer yuvadan bağımsız bir yerde bulduysanız alıp şansınızı deneyebilirsiniz.

-Tecrübe seviyenize uygun olan türler besleyin. Yeni başladıysanız "Cataglyphis, Colobopsis, Formica" gibi cinsler yerine size tavsiye edeceğim "Messor, Lasius, Tetramorium, Crematogaster, Tapinoma, Pheidole, Plagiolepis, Aphaenogaster, Solenopsis" cinslerinden başlamanız sizin için çok daha iyi olacaktır. Stresli ve zor türler sizi hobiden soğutabilir.

-Karıncalarınızı strese sokmayın:).

-Multi-Queen(Çoklu Kraliçe) kabul eden türler vardır. Yani koloninizde 1'den fazla kraliçe barındırabilirsiniz! Ama bunu her türde yapamazsınız. Eğer elinizdeki türün Multi-Queen koloni yapısını kabul edip etmediğini merak ediyorsanız öncelikle "Karınca Rehberi" forumundaki rehberlere göz atın. Eğer elinizdeki türün bakım rehberi mevcut değilse konu açarak sorunuzu sorabilirsiniz.

-Kolonilerinizi tuttuğunuz odanın yakınından ilaçlama araçlarının geçmediğinden emin olun. Yoksa ertesi gün koloninizi ölü bulabilirsiniz.

-Karıncalarınız doğrudan güneş görmesin. Doğrudan güneş test tüpü içerisinde çok fazla sıcaklığa sebep olup ölmelerine neden olabiliyor. Kış aylarında ısıtmak için doğrudan kaloriferlerin üstüne koloninizi koymayın. Hayvanları pişirirsiniz:D.

-Hasatçı karınca türleri sadece tohum ile beslenebilmektedir. Ama sadece tohum ile beslemeniz koloninin normalden daha yavaş gelişmesine sebep olacaktır. Eğer koloninizin hızlı gelişmesini istiyorsanız beslediğiniz tür ne olursa olsun besin çeşitliliğini asla eksik etmeyin.

-Koloninizde küf, mite gibi oluşumlar istemiyorsanız verdiğiniz besinleri takip edin. Uzun süre içeride beklerlerse kötü sonuçlarla karşılaşabilirsiniz. Koloninizi transfer etmek ile uğraşabilirsiniz.

-Geri kalan temel bilgilerin çoğu forumda, youtube kanalında mevcut. Eğer hala aklınızda takılan şeyler varsa konu altında sorabilirsiniz. Güzel soru gelirse cevabını buraya da eklerim.

-Artık karınca beslemeyi biliyorsunuz!


Rehber - Listeye geri dön.
 
Üst