Formikaryum mu, yoksa tüp mü?

CLYENSE

Minör
Üye
Katılım
11 Tem 2025
Mesajlar
253
Çözümler
3
Tepkime puanı
234
Merhabalar, bugün aklıma takılan birkaç soru ile sizlerleyim. Fazla deneyimim olmayan bir konu olan formikaryum konusuna değineceğim. Kolonilerime test tüpünde bakıyorum ama nedense formikaryum gibi bir alanın daha hoş, daha şık ve rahat olacağını düşünüyorum. Formikaryumu yazıcıdan basmak yerine, ytong ile kendi elimle yapmayı planlıyorum açıkçası. Formikaryumda mümkünse Camponotus cinsi koloni beslemeyi düşünüyorum. Deneyim ve tecrübe sahibi hobi sakinleri, formikaryum kullanmanın iyi ve kötü yanlarını belirterek beni aydınlatırsa sevinirim. Temel başlıkta aklımdaki sorular şunlar öncelikle:

  • Formikaryum ve outworld bağlantısının çok fazla yer kaplaması,
  • Kirlenme problemi ve bakımı,
  • Nemi nasıl ayarlarım, içerideki nem dengesi nasıl olmalı,
  • Koloni boyutuna göre ne tarz bir boyutta formikaryum kullanmalıyım?
Son olarak. Sizin formikaryum deneyimleriniz nasıldı?
 

yağızalp

Majör
Üye
Katılım
30 Ocak 2026
Mesajlar
723
Çözümler
9
Tepkime puanı
397
Hiç beslemedim ancak tüplü sistem daha çok tercih ediliyor deneyimli biri yazarsa daha net bir sonuca ulaşabiliriz
 

CLYENSE

Minör
Üye
Katılım
11 Tem 2025
Mesajlar
253
Çözümler
3
Tepkime puanı
234
Evet, formikaryum kullanan arkadaşlar varsa deneyimlerini paylaşmalarını bekliyorum.
 

anakin

Süper Koloni
Yardımsever
Üye
Katılım
18 Nis 2025
Mesajlar
2,583
Çözümler
127
Tepkime puanı
2,396
Ben kısa bir süredir de olsa formikaryum kullanıyorum. Açıkçası seyir zevki olarak test tüpünden kat kat daha iyi. Ben messorda kullandım ve bir mödüler sistem kullandım. Antisticde satılanlardan muhtemelen biliyorsunuzdur. Nem dengesini şu şekilde yaptım; formikaryum yapısı gereği yarısı nemli yarısı kuru, modüler sistem aracılığıyla da bir tane çok nemli (yaklaşık %90'ı su ile dolu) bir test tüpü taktım. Koloni formikaryuma geçirdiğimde 60-70 işçiliydi ve 11×7 cm boyutlarında bir formikaryum kullandım. Messorlar temiz cablılar olduğu için herhangi bir pislik problemi yaşmadım. Zaten boş kalan her yeri tohumla doldurdular. Test tüpü hem daha az efor istiyor hem de f/p ama bunlar sizin için sorun değilse ben formikaryum öneririm.
 

CLYENSE

Minör
Üye
Katılım
11 Tem 2025
Mesajlar
253
Çözümler
3
Tepkime puanı
234
Ben kısa bir süredir de olsa formikaryum kullanıyorum. Açıkçası seyir zevki olarak test tüpünden kat kat daha iyi. Ben messorda kullandım ve bir mödüler sistem kullandım. Antisticde satılanlardan muhtemelen biliyorsunuzdur. Nem dengesini şu şekilde yaptım; formikaryum yapısı gereği yarısı nemli yarısı kuru, modüler sistem aracılığıyla da bir tane çok nemli (yaklaşık %90'ı su ile dolu) bir test tüpü taktım. Koloni formikaryuma geçirdiğimde 60-70 işçiliydi ve 11×7 cm boyutlarında bir formikaryum kullandım. Messorlar temiz cablılar olduğu için herhangi bir pislik problemi yaşmadım. Zaten boş kalan her yeri tohumla doldurdular. Test tüpü hem daha az efor istiyor hem de f/p ama bunlar sizin için sorun değilse ben formikaryum öneririm.
Anladım. Benim bu hobideki asıl hedefim, Cataglyphis, Formica ve Messor türleri üzerine yoğunlaşmak. Elimde 1 adet Nodus kolonisi, 1 adet Formica (mümkünse Rufa grubu) kolonisi ve Van sınırından, tam olarak ne olduğu belli olmayan, şüpheli Instabilis grubundan bir Messor kolonisi bırakmayı düşünüyorum.

Sonrasında ise bu işin en keyifli kısmına, yani dekorasyon ve doğal habitatlar oluşturmaya ağırlık vermek istiyorum. Formikaryum kullanmayı düşünüyorum çünkü görsel olarak çok hoş duruyor.

Ancak aklıma takılan konu şu: Sadece Nodus, Formica ve Messor bile ayrı ayrı yer kaplayacak. Bir de en büyük hedefim, Dünya'da ulaşabileceğim tüm Cataglyphis türlerinden veya gruplarından en az birer koloniye sahip olmak. Şu ana kadar sayılırsa 5 farklı Cataglyphis türü/grubu topladım.

Bu yüzden formikaryum ve outworld sistemi yer konusunda beni zorlar mı diye düşünüyorum. Birazdan örnek bir görsel paylaşacağım. Sizce o tarz büyük bir outworld sistemiyle ilerlemek daha şık ve kullanışlı olur mu, yoksa formikaryum kullanan biri olarak formikaryumun görüntüsü ve kullanım kolaylığı çok daha mı iyi? Kararı tamamen deneyimlerinize bırakıyorum.


Etrafını cam ile kapatacağım.

görsel_2026-06-24_211155398.png
 

anakin

Süper Koloni
Yardımsever
Üye
Katılım
18 Nis 2025
Mesajlar
2,583
Çözümler
127
Tepkime puanı
2,396
Bu yüzden formikaryum ve outworld sistemi yer konusunda beni zorlar mı diye düşünüyorum. Birazdan örnek bir görsel paylaşacağım. Sizce o tarz büyük bir outworld sistemiyle ilerlemek daha şık ve kullanışlı olur mu, yoksa formikaryum kullanan biri olarak formikaryumun görüntüsü ve kullanım kolaylığı çok daha mı iyi? Kararı tamamen deneyimlerinize bırakıyorum.


Etrafını cam ile kapatacağım.

Ekli dosyayı görüntüle 81155
Sizin için hangisinin öncelikli olduğu önemli. Eğer görsellik ise formikaryum ama eğer kullanım kolaylığı ise tüp. Cata özelinde bir deneyimim olmasa da ben formikaryum kullanmanızı önermem. Çünkü catada başarılı olabilmek bu hobide uğraşıldı ve neticede bildiğimiz test tüplü klasik cata set upı yaygınlaştığına göre tets tüpünde başarı oranının daha yüksek olsuğunu düşünüyorum (tabii ki bu sadece bir çıkarım, deneyim sahibi değilim yada bu konu üzerinde bir araştırma yapmadım).
 

DorukBey

Minör
Üye
Katılım
27 Ağu 2022
Mesajlar
333
Çözümler
6
Tepkime puanı
169
Ytong formikaryum, 3D yazıcıdan basılmış formikaryum ve çoklu tüp sistemlerinin hepsini deneyimledim. Ytong formikaryum yaparken çok keyifli birazcık el yeteneğinizin olması lazım ve ayarı kaçırıp çok derin, geniş odalı oymalar yapmamalısınız. Ayrıca dışına kap bile yapsanız nemi ayarlamak çok zor oluyor, hemen kuruyor su bastığınızda da ne kadar dikkat ederseniz edin koloni hareketleniyor. Daha öncesinde bir kış uykusunda nem seviyesini düzgün ayarlayamadığım için kalabalık bir Camponotus sp. kolonimi kaybettim. 3D formikaryumlar nem ayarlama konusunda çok daha rahat oluyor. Şuanda deneyimliyorum, formikaryuma doğrudan takılan bir suluk ve nemlendirme alanıyla birlikte gayet güzel işleyen sistemler. Ancak bu konuda çok aceleci davrananları görüyorum. Küçücük koloniler kocaman formikaryumlarda. "Nasıl olursa içerisinde büyürler çöpte doldurmuyorlar hem" gibi bir yaklaşımı doğru bulmuyorum sonuçta doğalarında yeterince alanlarda yaşayan canlılar. Bu tarz geniş alanların stresle beraber büyüme hızını da etkilediğini düşünüyorum. Tavsiyem gidebildiğiniz yere kadar tüp sistemiyle gitmek. Koloni her tüm tüpleri dolduruşunda yeni bir tüp eklemek kanımca en verimli yöntem.
 

CLYENSE

Minör
Üye
Katılım
11 Tem 2025
Mesajlar
253
Çözümler
3
Tepkime puanı
234
Ytong formikaryum, 3D yazıcıdan basılmış formikaryum ve çoklu tüp sistemlerinin hepsini deneyimledim. Ytong formikaryum yaparken çok keyifli birazcık el yeteneğinizin olması lazım ve ayarı kaçırıp çok derin, geniş odalı oymalar yapmamalısınız. Ayrıca dışına kap bile yapsanız nemi ayarlamak çok zor oluyor, hemen kuruyor su bastığınızda da ne kadar dikkat ederseniz edin koloni hareketleniyor. Daha öncesinde bir kış uykusunda nem seviyesini düzgün ayarlayamadığım için kalabalık bir Camponotus sp. kolonimi kaybettim. 3D formikaryumlar nem ayarlama konusunda çok daha rahat oluyor. Şuanda deneyimliyorum, formikaryuma doğrudan takılan bir suluk ve nemlendirme alanıyla birlikte gayet güzel işleyen sistemler. Ancak bu konuda çok aceleci davrananları görüyorum. Küçücük koloniler kocaman formikaryumlarda. "Nasıl olursa içerisinde büyürler çöpte doldurmuyorlar hem" gibi bir yaklaşımı doğru bulmuyorum sonuçta doğalarında yeterince alanlarda yaşayan canlılar. Bu tarz geniş alanların stresle beraber büyüme hızını da etkilediğini düşünüyorum. Tavsiyem gidebildiğiniz yere kadar tüp sistemiyle gitmek. Koloni her tüm tüpleri dolduruşunda yeni bir tüp eklemek kanımca en verimli yöntem.
Şu anda zaten dediğim gibi formikaryuma geçişi, koloni 30-40 işçiye ulaştıktan sonra düşünüyorum. İlk majorünü çıkarmış, yaklaşık 1 yıllık bir koloniyi artık görünüşü daha güzel olan bir formikaryuma geçirsem mi diye aklımdan geçiyordu.

Ama yukarıda paylaştığım fotoğraftaki gibi yapmayı düşündüğüm tüplü outworld sistemi de oldukça estetik duruyor. Bu yüzden kararsız kaldım. Formikaryum kullanacaksam da büyük ihtimalle 3D yazıcıdan üretilmiş bir model olması gerekecek.

Şu an tek endişe ettiğim konu yer kaplaması. Sanırım formikaryuma geçeceğim zaman elimdeki diğer kolonilerin bir kısmını sahiplendirmem veya satmam gerekecek. Ya da tamamen farklı bir sistem kuracağım.

Bir de formikaryum boyutu konusunda kararsızım. Örneğin yaklaşık 1 yıllık, ilk majorünü yeni çıkarmış bir Camponotus kolonisi için sizce nasıl boyutlarda bir formikaryum uygun olur? Deneyimlerinizi paylaşırsanız çok sevinirim.
 
Üst